برای کسانی که به یونان سری زده اند، آشنایی با فرهنگ مردم کورفو می تواند جذاب باشد. این جزیره سرسبز دومین جزیره بزرگ یونان است که در شمال غربی این کشور قرار دارد و در طی تاریخ میزبان حوادث بزرگی بوده است. مردم کورفو مهربان و دوست داشتنی هستند. این مردم همچنین به سنت های قدیمی نیز وابستگی دارند و اگرچه گذر زمان موجب پیشرفت منطقه شده است اما از میزان وابستگی آنها به فرهنگ و تاریخ چیزی کم نشده است.
جزیره کورفو
اگر بخواهید با فرهنگ مردم کورفو آشنا شوید لازم است بدانید که این منطقه در طی تاریخ، جنگ های بسیاری را دیده است. بر اساس نوشته های مورخین یونانی، جزیره کورفو در طول جنگ های پلوپونزی مرکز پشتیبانی و سازماندهی ارتش یونان بوده است. در فرهنگ مردم کورفو اسطوره های یونان جایگاه ویژه ای دارند وجود شهر باستانی کورکریا در این منطقه اثبات می کند که جزیره کورفو در قرون وسطی یک مکان استراتژیک بوده است. شاید همین تاریخ خاص موجب شده که رسوم مردم کورفو نیز متفاوت باشد.

کورفو جزیره زمرد
وسعت جزیره کورفو ۵۹۰ کیلومتر است و این جزیره مرکز تولید و پخش زیتون در یونان و اروپا است. گفته می شود که بیشتر از ۳.۰۰۰.۰۰۰ درخت زیتون در این جزیره کاشته شده است. این منطقه همچنین باغ های میوه بسیاری دارد که این به سبب آب و هوای مدیترانه ای و بارش های منظم سرسبز و پر برکت است. در گذشته این منطقه در راس جنگ میان اروپا و امپراتوری عثمانی ها بود. آثار تاریخی این منطقه از دوره های مختلف تاریخی و کشورهای مختلفی می باشد. ساخت و سازهای ونیزی ها در دوره جنگ میان اروپا و عثمانی به جا مانده و بناهایی نیز از دوران جنگ میان انگلیس و فرانسه به جا مانده است. برای سال ها این جزیره در اشغال انگلیسی ها بود تا زمانی که در عهدنامه ۱۸۶۴ به خاک یونان پیوست. در حقیقت به همین دلیل هم فرهنگ های متفاوتی در میان مردم کورفو وجود دارد.

آب و هوای کورفو
جزیره کورفو در دریای مدیترانه وجود دارد. به همین دلیل هم آب و هوای این منطقه مدیترانه ای است. تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های معتدل و بارانی در این منطقه برقرار است.

فرهنگ مردم کورفو
ریشه آداب و رسوم و فرهنگ مردم کورفو را می توان در تاریخ این منطقه جستجو کرد. در این جزیره قبایل مختلفی زندگی می کردند که هر کدام فرهنگ و رسوم و مذهب خود را داشتند. فرهنگ مردم کورفو اشتراکات زیادی با بقیه مردم یونان دارد و تمام این فرهنگ ها و دلیل ایجاد آنها می تواند موجب شگفتی هر تازه واردی شود.
سنت های قدیمی و رقص
مردم کشور یونان به طور کلی ملتی سنتی هستند. در روستاها می توانید لباس های محلی و سنتی را ببینید. حتی در بخش هایی مردان کفش های ساق دار قدیمی را می پوشند. زنان این منطقه لباس های رنگارنگ سنتی را بر تن می کنند. در جشن ها و اعیاد نیز لباس های افراد سنتی است.
مردم یونان به رقص های قدیمی علاقه بسیاری دارند و در فرهنگ مردم کورفو نیز این رقص ها جایگاه ویژه ای دارند. در حقیقت این مردم دنبال فرصتی برای رقصیدن هستند. در مهمانی های رسمی، مجالس خودمانی و حتی مراسم های مختلف پیر و جوان در کنار هم میرقصند. شادی و رقص بخشی از فرهنگ مردم کورفو است که با سنت های یونانی هماهنگی خاصی دارد. یونانیان از دیرباز به موسیقی علاقه مند بودند و نمی توانید در هیچ کجای این کشور مردمی را پیدا کنید که با ریتم آهنگ های یونانی به دنبال رقصیدن نباشند.

فرهنگ و سنت
بیشتر مردم یونان مسیحی هستند. در فرهنگ مردم کورفو امور مذهبی و سنت در هم آمیخته اند. کودکان متولد شده مراسم سنتی نامگذاری و غسل تعمید را دارند. برای تشیع جنازه ها مراسم خاصی برپا می شود و در جشن و عروسی نیز می توانید رگه هایی از فرهنگ مردم یونان را پیدا کنید. در حقیقت اگر زمان سفر خود را متناسب با مراسم ایام سنتی و جشن های این مردم انتخاب کنید می توانید از دیدن این سنت ها لذت ببرید. مردم این منطقه مهربان و مهمان نواز هستند و با علاقه بسیار مهمانان خود را در جشن های خود شرکت می دهند. این می تواند یک تجربه لذت بخش برای هر کسی باشد که برای اولین بار با فرهنگ مردم کورفو آشنا می شود.

مراسم عروسی
در فرهنگ مردم کورفو مراسم عروسی مشابه بیشتر یونان است. لباس عروس می تواند لباس سفید یا لباس سنتی باشد. برای آرزوی خوشبختی و دعای خیر برای داشتن پسرانی سالم یک پسر بچه زیبا در تخت خواب عروس بالا و پایین می پرد. مراسم عروسی نیز سنتی و خاص است. همچنین عروس و داماد با موسیقی سنتی و رقص و آواز بدرقه می شوند.
سوغات کورفو
کورفو مرکز تولید زیتون در اروپا است. این منطقه همچنین به سبب آب و هوای دلپذیر رشد و پرورش انواع میوه ها را دارد و صادرات کمپوت و مربا از بیشترین تولیدات آن است. صنایع دستی این منطقه شامل آثار هنری دست دوز و کنده کاری و صنایع اصلی روی چوب زیتون است.

سرگرمی و تفریحات
بیشترین تفریحات کورفو قایقرانی در دریا و ماهیگیری است. کشتی های مختلفی از کشورهای اروپایی به این منطقه سفر می کنند. بیشتر افرادی که به یونان سفر می کنند در تور کورفو ثبت نام می کنند.
دیدنی های کورفو
به سبب اینکه این منطقه مدت ها در دست کشورهای فرانسه و انگلستان بوده است و حکومت ونتیان نیز بر آن حاکم بوده است آثار تاریخی موجود در آن نیز ریشه هایی از فرهنگ های مختلف دارد. دو قلعه بزرگ از حکومت ونتاین و چند توربین بادی به جا مانده از قرون وسطی از جمله دیدنی هایی است که فرهنگ کورفو را نیز نشان می دهد. کاخ سلطنتی سنت مایکل و سنت جرج که به دست انگلیسی ها بنا شده است نیز از دیگر آثار تاریخی این منطقه است که امروزه به عنوان موزه از آن استفاده می شود. از دیگر مناطق دیدنی کورفو یک ویلای به جا مانده از قرن نوزدهم است که در اطراف آن مجسمه های زیبایی قرار دارد.
در رسوم مردم کورفو آثار به جا مانده از تمام این دوران های تاریخی را می توان دید. شاید مردم این سرزمین کمتر از بخش های دیگر یونان به سنت ها و تاریخ یونان متکی باشند چرا که در دوره های مختلف تاریخی، با فرهنگ های متفاوتی برخورد داشته اند. با این وجود این مردم هنوز بخشی جدا نشدنی از تاریخ و فرهنگ یونان هستند.